Ogłoszenia

 

Co nas czeka w czerwcu:

 

                 1.06. (czwartek) Dzień Dziecka

                 10.06. (sobota) FESTYN PRZEDSZKOLNY od godz. 14.00 do 17.00

                 12.06. (poniedziałek) godz. 11.00 spotkanie z muzyką cd.

                 19.06. (poniedziałek) wycieczka Gwiazdeczek do Chocza – wioska indiańska

                 19.06. (poniedziałek) – wycieczka Krasnoludków do Grab koło Marchwacza

                 20.06. (wtorek) uroczyste zakończenie roku szkolnego przez dzieci z grupy Serduszek

                 21.06. (środa) Msza św. Dziękczynna za rok szkolny 2015/2016


 

Co nas czeka w kwietniu:

 

               06.04. (czwartek) bajka w CKiS Barankowy gaik - Muchomorki – godz.  9.00, Serduszka – godz. 11.00

               06.04. (czwartek) zajęcia otwarte w Bursztynkach, godz. 9.30

               10.04. (poniedziałek) Bajka pt.: Kije samobije – godz. 9.00

               12.04. (środa) ŚWIĘCONKA W PRZEDSZKOLU

 

14 - 17. 04. UROCZYSTOŚĆ ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO

 

               28.04.  (piątek) spotkanie z muzyką godz. 12.15






Co nas czeka w marcu:

 

 

 

               02.03. (czwartek) Gwiazdeczki i Motylki idą do CKiS na bajkę „Cudowna lampa Alladyna” na 11.00 i 9.00

 

               03.03. (piątek) spotkanie z muzyką godz. 11.00

 

               20.03. (poniedziałek) ŚWIETO PATRONALNE NASZEGO PRZEDSZKOLA – ŚW. JÓZEFA

 

               21.03. (wtorek) godz. 10.00 Msza św. W Bazylice św. Józefa

 

               22.03. (środa) PRZEGLĄD TWÓRCZOŚCI MAŁEGO ARTYSTY w CKiS o godz. 17.00 – występuje zespół wokalny i taneczny

 

               24.03. (piątek) bajka pt.: Jaś i Małgosia, godz. 9.00 




Co nas czeka w lutym:

 

               01-10.02. – Ferie zimowe

 

               17.02. (piątek) teatrzyk Art.-Re „Królowa śniegu” godz. 9.00

 

               18.02 (sobota) zapraszamy Rodziny na dzień skupienia organizowany na terenie przedszkola dla całych Rodzin od godz. 14.00

 

               24.02. (piątek) warsztaty plastyczne dla chętnych rodziców godz. 16.30



Co nas czeka w grudniu:

                   05/06.12. – „nocka Mikołajkowa” Serduszek w przedszkolu

                   06.12. (wtorek) Dzień św. Mikołaja w przedszkolu

                   06.12. (wtorek) wyjazd do DELI-PARKU na spotkaniu z św. Mikołajem Bursztynków

                   08.12. (czwartek) wyjazd Serduszek do „ceramilandi” na warsztaty ceramiczne Serduszek

                   08.12. (czwartek) na godz. 11.00 Muchomorki i Bursztynki idą do CKiS na bajkę Choinkowe świecidełka na godz. 11.00

                   14.12. (środa) od godz. 13.00 do 16.00 dyżur psychologa z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla chętnych Rodziców

                   16.12. (piątek) godz. 11.00 kolejne spotkanie z muzyką

                   16.12. (piątek) wyjazd do DELI-PARKU Muchomorków

                   21.12. (środa) na terenie przedszkola odbędzie się Festiwal Piosenki Świątecznej dla dzieci z kaliskich przedszkoli

                   22.12. (czwartek) dzień Wigilijny w przedszkolu

24.12 WIGILIA

25-26.12. UROCZYSTOŚĆ BOŻEGO NARODZENIA

 

 

Co nas czeka w listopadzie:

 

 

 

                14.11. (poniedziałek) teatrzyk Art-Re z Krakowa przedstawi bajkę pt. Lech, Czech i Rus, godz. 11.00

 

                15.11. (wtorek) muzyczne spotkanie z góralami – godz. 11.00

 

                21.11. (poniedziałek) spotkanie z muzyką godz. 11.00

 

                30.11. (środa) godz. 16.00 msza św. Adwentowa z losowaniem lampionów

 

 


Co nas czeka w pażdzierniku 2016:

 

                07.10. (piątek) godz. 10.45 teatrzyk pt. Przygody Tomcia Palucha

                14.10. (piątek) godz. 11.00 spotkanie z muzyką

                21.10. (piątek) zajęcia bursztyniczne dla grupy 4, 5 i 6 latków

                27.10. (czwartek) wyjazd Serduszek do Łodzi na wystawę klocków lego

                28.10. (piątek) Teatrzyk Duo zaprezentuje bajkę pt.: Kot Filary godz. 10.30

 

 

Co nas czeka we wrześniu 2016:

 

                07.09. (środa) msza św. na rozpoczęcie roku szkolnego 2016/2017 

                08.09. (czwartek) wycieczka Serduszek do Wrocławia - ZOO 

                09.09. (piątek) godz. 9.00 bajka pt. Celineczka – teatr Art-Re

 

                22.09. (czwartek) o godz. 17.00 na Sali gimnastycznej spotkanie dla Wszystkich Rodziców z ks. Adamem Adamskim – filipin, na temat „Wychowanie do wartości” – ZAPRASZAMY!

 

Co nas czeka w maju:

05.05. (czwartek) od godz. 10.00 zapraszamy dzieci na przedstawienie cyrkowe

 06.05. (piątek) teatrzyk z bajką pt. „Legenda o złotej kaczce”

 13.05. (piątek) wycieczka Kubusi (4 latki) do Chocza do wioski indiańskiej

 18.05. (środa) godz. 9.00 studio Art. Z Łodzi zaprasza na bajkę „Przygody Piotra Zapominalskiego”

 19.05. (czwartek) Dzień Mamy i Taty w grupie Serduszek (5 latków)

 20.05. (piątek) Dzień Mamy i Taty w grupie Kubusiów (4latki) i Krasnoludków (3 latki)

 23.05. (poniedziałek) godz. 10.15 bajka pt.: Przygody Misia Wędrownika w wykonaniu Teatru Duo

 24.05. (wtorek) Dzień Mamy i Taty w grupie Gwiazdeczek

 24.05. (wtorek) wycieczka Krasnoludków do Górecznika

 25.05. (środa) Dzień Mamy i Taty w grupie Stokrotek (6 latki)

31.05. (wtorek) wycieczka do Ostrowa Wlkp. do parku owadów dzieci z grupy Serduszek (5 latki)


Co nas czeka w marcu:

 

                 08.03. (wtorek) Dzieci z grupy Krasnoludków i Gwiazdeczek jadą na bajkę Czerwony Kapturek wykonywaną przez studentów pedagogiki w Kaliszu

                 17.03. (czwartek) dzieci z grupy Stokrotek i Serduszek idą na bajkę „Wiosenny wianek” do CKiS na godz. 11.00

                 21.03. (poniedziałek) obchodzimy w przedszkolu święto naszego Patrona św. Józefa w tym dniu idziemy do Sanktuarium św. Józefa na msze św. na godz. 10.00

                 23.03. (środa) ŚWIĘCONKA w przedszkolu

 

27 -28. 03. UROCZYSTOŚĆ ZMARTWYCHWSTANIA

 

Przerwa świąteczna od Wielkiego Piątku do poniedziałku włącznie

 

 

 

Co nas czeka w lutym:

 

                01.02. (poniedziałek) godz. 9.30 spotkanie z policjantem – Centrum Ruchu Drogowego –Stop wypadkom, bezpieczny przedszkolak

                04.02. ( czwartek) godz. 12.25 kolejne spotkanie z muzyką

                09.02. (wtorek) BAL przebierańców w przedszkolu – cały dzień

                29.02. (poniedziałek) bajka „Stoliczku nakryj się” teatr Art.-Re

 
 Co nas czeka w styczniu:

                08.01. (piątek) o godz. 16.00 Msza święta w Kościele na Rogatce, po mszy świętej przejdziemy na wspólne życzenia – Krasnoludki, Kubusie i Serduszka do budynku przedszkola, Gwiazdeczki i Stokrotki do budynku świetlicy

                17.01. (niedziela) godz. 15.00 JASEŁKA w auli PWSZ na ul. Nowy Świat. Na Jasełka zapraszamy wszystkie Babcie i Dziadków

18 – 29.01 Ferie zimowe – przedszkole jest czynne, nieobecność dzieci w przerwie feryjnej proszę zgłaszać w „panelu rodzica”

 


Co nas czeka w grudniu:

 

                02.12. (środa) zdjęcia do kartek świątecznych od godz. 9.00

                02.12. (środa) Msza św. Adwentowa z losowaniem lampionów

                04.12. (piątek) teatrzyk pt.: Zimowa przygoda godz. 12.30

                07.12. (poniedziałek) przedszkole odwiedza św. Mikołaj 

                08.12. (wtorek) teatrzyk pt.: Dwie Dorotki, teatr Art-Re

                21.12. (poniedziałek) na terenie przedszkola odbywać się będzie Festiwal Piosenki Świątecznej dla dzieci z kaliskich przedszkoli

                22.12. (wtorek) dzień Wigilijny w przedszkolu

24.12. Wigilia

25 -26.12. Uroczystość Bożego Narodzenia 

 

 Co nas czeka w październiku:

   02.10. (piątek) teatrzyk Przygody

Wróbelka Elemelka godz. 9.00

                19.10. (poniedziałek) teatrzyk Foszek Czyścioszek o godz. 11.00 – teatr DUET

                22.10. ( czwartek) spotkanie z muzyką godz. 10.00

                23.10. (piątek) Serduszka (5 latki) idą na godz. 9.00 do Teatru w Kaliszu na bajkę Tadek Niejadek

                28.10. (środa) spotkanie z p. Ireną Wcisłek – pedagog z PP Psychologiczno-Pedagogicznej na temat gotowości szkolnej w przedszkolu o godz. 17.00




Wszystkich zainteresowanych
zapisaniem dziecka do naszego przedszkola
zapraszamy do placówki w celu otrzymania szczegółowych informacji dotyczących oferty wychowawczo-edukacyjnej oraz pobrania karty zgłoszeniowejPrzyjmujemy dzieci w wieku od 2,5 do 5 lat. 
Kartę również można pobrać tutaj  ( doc ), wypełnić i przynieść do przedszkola.
 


 

 

Co nas czeka w maju:

 

 06.05. (środa) zajęcia otwarte w grupie 4 l. o godz. 14.00

 08.05. (piętak) teatrzyk pt.: Przyjaciel Ptak” o godz. 9.00

 12.05. (wtorek) wycieczka do Torunia grupy 6 latków - Dzwoneczki

 19.05. (wtorek) wycieczka do Chocza – wioska indiańska grupy 4 latków - Gwiazdeczki

 19.05. (wtorek) Dzień Mamy i Taty obchodzą Rodzice i dzieci z grupy 3 latków – Krasnoludki o godz. 16.00

 20.05. (środa) c.d. spotkania z muzyką o godz. 12.10.

 21.05. (czwartek) Dzień Mamy i Taty obchodzą Rodzice i dzieci z grupy 4 latków – Gwiazdeczki, godz. 16.00

 22. 05. (piątek) Dzień Mamy i Taty obchodzą Rodzice i dzieci z grupy 6 latków – Dzwoneczki o godz. 16.00

 23.05. (sobota ) WIELKI FESTYN RODZINNY PRZEDSZKOLA od godz. 14.00 na terenie przedszkola i szkoły

 25.05. (poniedziałek) Dzień Mamy i Taty obchodzą Rodzice i dzieci z grupy 5 latków o godz. 17.00

 27.05. (środa) Uroczysta Msza św. W intencji naszych Mamy i Taty każdego przedszkolaka w Kościele św. Rodziny na Rogatce o godz. 16.00

 29.05. (piątek) wycieczka do Michasiówki dzieci z grupy 5 latków i Motylków


Co nas czeka w kwietniu:

 

 

               16.04. (czwartek) spotkanie z Czarodziejem i zwierzętami (Szablewski Robert) godz. 12.15

               20.04. Teatr Art-Re bajka pt.: Rubinowy Książe

               22.04. (środa) spotkanie z muzyką godz. 12.10

               27.04. (poniedziałek) Teatr Duet przedstawienie pt.: Grzecznie i bezpiecznie godz. 12.30

               30.04. (czwartek) Przegląd Małego Artysty w CKiS 


 

Co nas czeka w marcu: 

 

                 06.03. (piatek) bajka teatru Art-Re pt.: Koziołek nie-matołek o godz. 12.30

 

                 09.03. (poniedziałek) bajka teatru Duet pt.: Rozbójnik Rumcajs o godz. 12.30

 

                 12.03. (czwartek) teatrzyk pt. Poskromienie Królewny Kaprysławy w wykonaniu teatru z Kalisz o godz. 10.45

                 17.03. (wtorek) o godz. 10.00 uroczysta msza św. w Sanktuarium św. Józefa z udziałem dzieci, zapraszamy Rodziców oraz Tych, którzy o tej godzinie mogą przyjść do Sanktuarium

 

                 18.03. (środa) kolejne spotkanie z muzyką o godz. 12.10

 

                 19.03. (czwartek) Uroczystość św. Józefa - Patrona naszego przedszkola

 

                 28.03. (sobota) wilkopostny dzień skupienia dla Rodzin z przedszkola i SP Sióstr Nazaretanek 



Zapraszamy na Jasełka Wszystkie Babcie Dziadków oraz wszystkich bliskich naszych dzieci w dniu 27 styczna na godz. 17.15 do auli PWSZ przy ul. Nowy Świat

Zapraszamy Rodziców i dzieci na mszę św. w najbliższą niedziele (18.01.), która odprawiona będzie w Kościele św. Rodziny na Rogatce w Waszych intencjach. Bezpośrednio po mszy św. zapraszamy na salę gimnastyczną do szkoły na wspólne życzenia.

 

 


 


Co nas czeka w styczniu:

                18.01. (niedziela) opłatek dla całej społeczności przedszkolnej, który rozpocznie się wspólną mszą św. o godz. 16.00 w kościele św. Rodziny na Rogatce

                19.01. (poniedziałek) teatrzyk pt. Złota kaczka o godz. 12.30 wykonana przez teatr Art-Re z Krakowa

                21.01. (środa) godz. 12.30 kolejne spotkanie z muzyką

                27.01. (wtorek) o godz. 17.15 - Jasełka w auli PWSZ przy ul. Nowy Świat na które zapraszamy wszystkie Babcie i Dziadków

 

 

Co nas czeka w grudniu:

 

 

 

 

 

                01.12. (poniedziałek) godz. 12.30 bajka teatru Art-Re z Krakowa pt.: Zima u Kubusia Puchatka

 

                03.12. (środa) Msza św. na rozpoczęcie Adwentu z losowaniem lampionów o godz. 16.00 w kościele na Rogatce

 

                08.12 (poniedziałek) o godz. 12.30 bajka Teatru z Kalisza pt.: Serce bałwanka

 

                17.12. (środa) kolejne spotkanie z muzyką o godz. 12.30

 

                19.12. (piątek) dzień wigilijny w przedszkolu

 

                22.12. (poniedziałek) na terenie przedszkola odbędzie się o godz. 13.00 XIII Festiwal Piosenki Świątecznej

 

                25 - 26. 12 UROCZYSTOŚĆ BOŻEGO NARODZENIA



Co nas czeka w listopadzie:

              04.11. (wtorek) teatrzyk Duet z Karkowa, przedstawienie pt.: Dziadek do orzechów, godz. 12.30

                13.11. (czwartek) Interaktywna animacja pt.: Mini-szoł perkusyjne w rytmie latynoskim godz. 9.30

                14.11. (piątek) dzieci z grupy 4 latków i Motylków będą uczestniczyć w szkoleniu z pierwszej pomocy od godz. 9.00

                25.11. (wtorek) od godz. 9.00 będą robione zdjęcia do świątecznych kartek

                26.11. (środa) kolejne spotkanie z muzyką godz. 11.00

 

 Co nas czeka w październiku:

02.10. (czwartek) na godz. 9.45, 5 i 6 latki oraz Motylki wybierają sie do szkoły muzycznaj na spotaknie z muzyką

 

   09.10. (czwartek) - 5 latki i Motylki na godz. 9.00 idą do CKiS na bajkę Pinokio

 

   10.10. (piątek) - od godz. 9.00 będą robione zdjęcia dzieciom indywidualne i grupowe

 

   13.10 (poniedziałek) - o godz. 10.45 teatrzyk pt. Kocia pułapka

 

   27.10. (poniedziałek) - o godz. 12.30 teatr Art-Re przedstawi bajkę pt. Przygody Krecika - nie ma jak w domu

 

 



Wrzesień

8. 09. - bajka teatry Art-Re pt.: Jaś i Grześ Fasola

9.09. - grupa 6 latków jedzie na wycieczkę do Jauraparku w Krasiejewie k. Opola

10.09. - grupa 5 latków jedzie na wycieczkę do Juraparku w Krasiejewie k. Opola

11.09. - Msza św. na rozpoczęcie roku szkolnego  o godz. 16.00 w Kościele Św. Rodziny na Rogatce

18.09. - wyjazd 5 i 6 latków do Teatru Muzycznego w Poznaniu na przedstawianie Kopciuszek


 

 

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2013/2014

W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU SIÓSTR NAZARETANEK W KALISZU

 

Raport opracowały:

Izabela Baranowska

Żaneta Domaniewska

Izabela Jurek

Marzena Rosińska

s. Marta Wieczorek

 

I.CELE I ZAKRES EWALUACJI

 

W roku szkolnym 2013/2014 zaplanowano i przeprowadzono ewaluację dotyczącą obszaru 3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.

Z tego obszaru wybrano wymaganie 3.4 – rodzice są partnerami przedszkola.

Cel ewaluacji:

Ocena przebiegu i efektów współpracy przedszkola z rodzicami.

Pytania kluczowe:

  1. W jaki sposób nauczyciele planują współpracę z rodzicami?
  2. Jak nauczyciele rozpoznają potrzeby rodziców w zakresie współpracy z przedszkolem?
  3. Jaki jest stopień zadowolenia i zaangażowania rodziców we współpracę z przedszkolem?
  4. Jakie formy współpracy proponują nauczyciele rodzicom?

 

II.ORGANIZACJA I PRZEBIEG EWALUACJI

 

W oparciu o główne problemy badawcze opracowano następujący plan ewaluacji:

 

 

Problemy ewaluacyjne

Sposoby zbierania ewaluacji

1.

W jaki sposób nauczyciele planują współpracę z rodzicami?

Ankieta dla nauczycieli

2.

Jak nauczyciele rozpoznają potrzeby rodziców w zakresie współpracy z przedszkolem?

Ankieta dla nauczycieli

3.

Jaki jest stopień zadowolenia i zaangażowania rodziców we współpracę z przedszkolem?

Wywiad z dyrektorem i logopedą

Ankieta dla rodziców

4.

Jakie formy współpracy proponują nauczyciele rodzicom?

Ankieta dla rodziców

Ankieta dla nauczycieli

 

 

Do zebrania danych wykorzystano:

 

metody badawcze:

  • ankieta dla nauczycieli
  • opinia logopedy – wywiad
  • opinia eksperta – dyrektor przedszkola – wywiad
  • ankieta dla rodziców

 

narzędzia badawcze:

  • kwestionariusz ankiety dla nauczycieli
  • arkusz wywiadu – logopeda
  • arkusz wywiadu – dyrektor przedszkola
  • kwestionariusz ankiety dla rodziców

 

 

Ankiety skierowano do rodziców dzieci z pięciu grup. Ostatecznie ankietę wypełniło 87 rodziców, co stanowi 62,6% wszystkich rodziców w przedszkolu.

Ankietę dla nauczycieli wypełniło 10 osób, to jest 100%.

Wywiadem objęto 2 ekspertów.

 

 

Sposób prezentacji wyników ewaluacji:

 

Przedstawienie Raportu z ewaluacji wewnętrznej Dyrektorowi przedszkola – prezentacja wyników ewaluacji.

Nauczycielom – na posiedzeniu Rady Pedagogicznej podsumowującej pracę przedszkola w roku szkolnym 2013/2014.

Rodzicom –na zebraniu Rady Rodziców oraz  na stronie internetowej przedszkola.

 

III. WYNIKI PRZEPROWADZONYCH ANKIET

 

Ankieta dla nauczycieli

 

Cel – analiza działań nauczycieli w zakresie włączania rodziców w działalność przedszkola.

 

Liczba ankietowanych – 10 nauczycieli

 

Narzędzie – ankieta

 

Data badania – kwiecień 2014

 

Badanie przeprowadzono w pięciu grupach wiekowych:

3-latków, 4-latków, 4-5-latków, 5-latków i 6-latków.

Pytania miały charakter zamknięty i otwarty.

 

1.Czy rozpoznaje Pani potrzeby rodziców w zakresie współpracy z przedszkolem?

 

Nauczyciele udzielili odpowiedzi w proporcjach:

  • zdecydowanie tak – 20% - 2 osoby
  • raczej tak  - 80% - 8 osób
  • raczej nie
  • zdecydowanie nie

 

2.Jeśli tak, to w jaki sposób uzyskuje Pani informacje na temat tych potrzeb? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

 

  • przeprowadzam ankietę dla rodziców
  • indywidualnie rozmawiam z rodzicami  - 100% - 10 osób
  • wykorzystuję informacje uzyskane pośrednio przez dzieci – 40% - 4 osoby
  • w inny sposób (jaki?)……………………………………………………….

 

3.Czy Przedszkole opracowuje plan współpracy z rodzicami?

  • tak – 100 %                                                                                                 
  • nie

 

4.Jeśli tak, to które zdiagnozowane potrzeby rodziców uwzględniane są  w tym planie?

  • wszystkie zgłaszane
  • możliwe do realizacji – 100%
  • nie uwzględnia się potrzeb rodziców

 

5.Jakie czynniki bierzecie Państwo pod uwagę przy opracowywaniu planu współpracy z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

  • kalendarz imprez przedszkolnych – 100% - 10 osób
  • aktualne problemy dydaktyczne i wychowawcze – 100% - 10 osób
  • zadania na rzecz integracji przedszkola ze środowiskiem  - 100% - 10 osób
  • inne (jakie?)  - 60% - 6 osób

 

6.Jakie formy współpracy proponuje Pani rodzicom? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

  • zebrania grupowe – 100% - 10 osób
  • spotkania indywidualne  - 100% - 10 osób
  • konsultacje indywidualne w ustalone dni miesiąca
  • zajęcia otwarte – 40% - 4 osoby
  • spotkania okolicznościowe (Dzień Matki, Spotkanie Opłatkowe) – 100% - 10 osób
  • inne (jakie?) – 70%- 7 osób

 

 

7.Jakie tematy poruszane są podczas Pani zebrania grupowego z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

  • sprawy organizacyjne – 100% - 10 osób
  • informacje o realizowanych programach (podstawa programowa wychowania przedszkolnego, program zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną) – 100% - 10 osób
  • informacje o osiągnięciach dzieci – 90% - 9 osób
  • informacje o problemach wychowawczych (skierowanie do specjalistów: logopedy, psychologa) – 80%- 8 osób
  • informacje o funkcjonowaniu grupy – 100% - 10 osób
  • informacje o zamierzeniach wychowawczo- dydaktycznych – 100% - 10 osób
  • inne problemy (jakie?) – 40% - 4 osoby

 

 

8.Jak często organizuje Pani spotkania indywidualne z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

  • raz w miesiącu 
  • w miarę potrzeb – na wniosek rodzica – 90% - 9 osób
  • w miarę potrzeb – na wniosek nauczyciela – 100% - 10 osób
  • nie organizuję

 

9. Co jest tematem indywidualnych spotkań z rodzicami?

(można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

a) przekazanie informacji o osiągnięciach dziecka

b) przekazanie informacji o problemach dziecka (skierowanie do specjalistów: logopedy, psychologa)

c) inne (jakie?) …………………………………………………………………

 

10. Jak ocenia Pani zaangażowanie rodziców w pracę przedszkola?

  • bardzo dobrze 
  • raczej dobrze – 90% - 9 osób
  • raczej źle – 10% - 1 osoba
  • bardzo źle

 

 

11. W jakie formy współpracy rodzice się angażują?

 

 

Bardzo chętnie

Raczej chętnie

Raczej niechętnie

Bardzo niechętnie

a)udział w uroczystościach grupowych

10% -

1 osoba

90% -

9 osób

 

 

b)udział w uroczystościach przedszkolnych

 

90% -

9 osób

10% -

1 osoba

 

c)praca społeczna na rzecz grupy lub przedszkola

 

20% -

2 osoby

70% -

7 osób

10% -

1 osoba

d)wspieranie finansowe przedszkola

 

20% -

2 osoby

70% -

7 osób

10% -

1 osoba

e)opieka w czasie wycieczek grupowych

10% -

1 osoba

80% -

8 osób

10% -

1 osoba

 

 

 

12. Jak Pani ocenia swoją współpracę z rodzicami ?

  • bardzo dobrze – 20% - 2 osoby
  • raczej dobrze  - 80% - 8 osób
  • raczej źle
  • bardzo źle

 

13. Jakie formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli z zakresu współpracy z rodzicami proponuje placówka?

  • szkolenia  - 90% - 9 osób
  • rady szkoleniowe (w placówce) – 40% - 4 osoby
  • kursy – 30% - 3 osoby
  • inne (jakie?) – 1 osoba

 

 

 

 

14.Czy proponowane formy doskonalenia w zakresie współpracy z rodzicami uważa Pan/i za wystarczające ?

  • tak – 90% - 9 osób
  • nie – 10% - 1 osoba

 

 

 

 

 

Ankieta dla rodziców

 

Cel -  analiza działań nauczycieli w zakresie włączania rodziców w działalność przedszkola.

 

Liczba ankietowanych rodziców – 87 rodziców.

 

Narzędzie – ankieta.

 

Data badania – luty 2014.

 

Badanie przeprowadzono w pięciu grupach wiekowych: 3-latków, 4-latków, 4-5-latków, 5-latków i 6-latków. Pytania miały charakter otwarty i zamknięty. W celu przeprowadzenia badania rozdano 139 ankiet dla rodziców. Na pytania ankietowe odpowiedziało 87 rodziców. Należy tu zauważyć, iż 52 spośród nich nie wykazało zaangażowania w badania.

 

1. Czy Pana/pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu przedszkola?

  • zdecydowanie tak – 64,4% - 56 osób
  • raczej tak – 35,6% - 31 osób
  • raczej nie
  • zdecydowanie nie

 

2. W jaki sposób nauczyciele uzyskują od Pana/Pani informacje na temat współpracy? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

  • dają do wypełnienia ankietę – 62% - 54 osoby
  • poprzez rozmowę podczas zebrań ogólnych – 77% - 67 osób
  • podczas rozmów indywidualnych – 86% - 75 osób
  • w inny sposób (jak?) – 2,3% - 2 osoby

 

 

3. Z jakich form współpracy z przedszkolem może Pan/Pani korzystać? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

  • zebrania grupowe - 82,7 % - 72 osoby
  • zajęcia otwarte – 18,4 % - 16 osób
  • uroczystości – 84 % - 73 osoby
  • rozmowy indywidualne – 82,7% - 72 osoby
  • kącik dla rodziców  - 5,7% - 5 osób
  • konsultacje ze specjalistami pracującymi w przedszkolu (logopeda, pedagog) – 56% - 49 osób
  • inne (jakie?) – 2,3 % - 2 osoby

 

4. Czy uczestniczy Pan/Pani w zebraniach ogólnych w przedszkolu?

  • zawsze – 40,2 % - 35 osób
  • często – 25,3% - 22 osoby
  • czasami  - 9,2 % - 8 osób
  • nigdy – 1,1% - 1 osoba

 

5. Częstotliwość spotkań ogólnych jest Pana/Pani zdaniem :

  • za duża
  • wystarczająca – 85 % - 74 osoby
  • za mała – 15 % - 13 osób

6. Jakie informacje uzyskuje Pan/Pani podczas zebrań ogólnych?

  • sprawy organizacyjne – 86,2 % - 75 osób
  • ogólne informacje o funkcjonowaniu grupy – 72,4 % - 63 osoby
  • porady wychowawcze dotyczące grupy – 42,5 % - 37 osób
  • informacje o programach (podstawa programowa, zatwierdzone programy) – 56,3 % - 49 osób
  • informacje o zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych  - 62 % - 54 osoby
  • inne (jakie?) – 1,1 % - 1 osoba

7. Czy zebrania ogólne spełniają Pana/Pani oczekiwania?

  • tak  - 92 % - 80 osób
  • nie  - 1,1 % - 1 osoba
  • nie mam zdania – 4,6 % - 4 osoby

 

8. Czy uczestniczy Pan/Pani w spotkaniach indywidualnych organizowanych przez przedszkole?

  • tak – 84 % - 73 osoby
  • nie  - 12,6% - 11 osób

9. Jeśli tak, to z kim się Pan/Pani kontaktuje?

  • z wychowawcą – 86,2% - 75 osób
  • z pedagogiem –6,9 % - 6 osób
  • z dyrektorem przedszkola – 26,4 % - 23 osoby
  • z logopedą – 25,2 % - 22 osoby

 

10.W jakich sytuacjach uczestniczy Pan/Pani w takich spotkaniach?

  • zawsze gdy jest taka możliwość – 55,2 % - 48 osób
  • tylko, gdy jestem wzywany(a) przez wychowawcę grupy – 21,8% - 19 osób
  • z własnej inicjatywy (np. : gdy potrzebuję pomocy) – 47,1 % - 41 osób

11.Co jest tematem indywidualnych spotkań organizowanych przez

przedszkole?

(można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

 

  • przekazanie informacji o osiągnięciach dziecka – 85 % - 74 osoby
  • przekazanie informacji o problemach dziecka (skierowanie do specjalistów: logopedy, pedagoga) – 71,3% - 62 osoby

 

  • inne (jakie?)  - 9,2 % - 8 osób

12. W jaki sposób Pan/Pani współpracują z przedszkolem?

 

 

Bardzo chętnie

Raczej

 chętnie

Raczej niechętnie

Bardzo niechętnie

a)udział w uroczystościach grupy

77 % -

67 osób

21,8 % -

19 osób

 

 

b)udział w uroczystościach przedszkola

67,8 % -

59 osób

26,4% -

23 osoby

 

 

c)praca społeczna na rzecz grupy lub przedszkola

20,7%-

18 osób

57,8%-

50 osób

11,5%-

10 osób

 

 

d)wspieranie finansowe przedszkola

12,6%-

11 osób

55,2% -

48 osób

9,2 % -

8 osób

2,3 %-

2 osoby

e)opieka w czasie wycieczek grupy

18,4% -

16 osób

41,4% -

36 osób

18,4% -

16 osób

4,6% -

4 osoby

 

 

13.Jak Pan/Pani oceniają swoja współpracę z przedszkolem?

  • bardzo dobrze – 54 %  - 47 osób
  • raczej dobrze – 38 % - 33 osoby
  • raczej źle – 1,1 % - 1 osoba
  • bardzo źle

 

14. Inne uwagi i propozycje dotyczące współpracy z przedszkolem – 12, 6 % - 11 osób

 

IV. WNIOSKI I REKOMENDACJE

 

ANALIZA ANKIET DLA NAUCZYCIELI

 

            Większość nauczycieli (80%) rozpoznaje potrzeby rodziców w zakresie współpracy z przedszkolem. Wszyscy zgodnie podkreślają, iż najważniejszym źródłem informacji są indywidualne rozmowy z rodzicami (100%), a także w mniejszym stopniu informacje uzyskane pośrednio przez dzieci. Wynikiem powyższej współpracy jest opracowywany przez przedszkole plan współpracy z rodzicami (100%). W planie tym uwzględniane zostają jedynie potrzeby rodziców, które są z praktycznego punktu widzenia możliwe do realizacji (100%).  Przy opracowywaniu planu współpracy brany jest pod uwagę przede wszystkim kalendarz imprez przedszkolnych (100%) a także aktualne problemy dydaktyczne i wychowawcze (100%). Równie n okazują się zadania na rzecz integracji przedszkola ze środowiskiem (100%). Nauczyciele wymieniają również: tworzenie wspólnej linii wychowawczej, wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich, stwarzanie okoliczności, spotkań nawiązujących do roku liturgicznego.

Nauczyciele proponują rodzicom różnorodne formy współpracy, wśród których można wyszczególnić zebrania grupowe, spotkania indywidualne (po 100%), zajęcia otwarte (40%), spotkania okolicznościowe (100%).  Ponadto nauczyciele proponują jako inne formy współpracy z rodzicami również: wspólne wyjazdy, wycieczki, przedstawienie z udziałem rodziców, dni skupienia, wspólny udział we Mszach Świętych.

Podczas zebrań grupowych z rodzicami najczęściej poruszane są: sprawy organizacyjne (100%), informacje o realizacji programu (100%), informacje o funkcjonowaniu grupy (100%) oraz prognozy wychowawczo-dydaktyczne (100%).  Nieco rzadziej rozmowa jest ukierunkowana na tematy związane bezpośrednio z dziećmi, chodzi zarówno i ich osiągnięcia (90%) jak i problemy wychowawcze (80%). Innymi tematami są: organizowanie i planowanie grupowych wyjazdów, wycieczek i uroczystości.

Jeśli chodzi o częstotliwość spotkań z rodzicami, najczęściej dochodzi do tego typu spotkań na wniosek nauczycielek (100%), jak również na wniosek rodziców (90%).

Tematyka spotkań z rodzicami oscyluje wokół informacji dotyczących problemów i osiągnięć wychowawczych (100%). Dochodzi również w mniejszym stopniu do rozmów, dotyczących sytuacji i problemów z którymi borykają się rodziny, wspieranie radą i modlitwą, czasem pomocą materialną.

90% nauczycieli ocenia raczej dobrze zaangażowanie rodziców w pracę przedszkola.

Przedszkole proponuje rodzicom różnorodne formy współpracy, największą popularnością cieszą się inicjatywy związanie z udziałem w uroczystościach grupowych i przedszkolnych (po 90%) oraz opieka w czasie wycieczek grupowych (80%). Małym powodzeniem cieszy się, zdaniem nauczycieli praca społeczna na rzecz grupy lub przedszkola oraz wspieranie finansowe przedszkola (po 70%).

Placówka przedszkolna proponuje nauczycielom rozmaite formy doskonalenia zawodowego z zakresu komunikacji interpersonalnej z rodzicami. Do najpopularniejszych z nich należą – szkolenia (90%), rady szkoleniowe (40%), kursy (30%). 90% nauczycieli zgodnie  uważa, że wyżej wymienione formy współpracy z rodzicami są wystarczające.

 

ANALIZA ANKIET DLA RODZICÓW

Ankieta, która została przeprowadzona, miała na celu analizę działań nauczycieli w zakresie włączania rodziców w działalność przedszkola. Sformułowano na tej podstawie następujące wnioski:

Wszyscy rodzice opowiedzieli się za czynnym uczestnictwem w życiu przedszkola.                                                                     Najwięcej informacji na temat aktywności w przedszkolu dostarcza wychowawcom bezpośrednio rozmowa, zarówno podczas spotkań indywidualnych (86%) jak również zebrań ogólnych (77%). Innymi popularnymi formami komunikowania się jest ankieta (62%), sms  oraz korespondencja drogą elektroniczną (2,3%).                                                                   Jeżeli chodzi o formy współpracy proponowane przez przedszkole, rodzice z szerokiej gamy możliwości najchętniej wybierają spotkania okolicznościowe podczas uroczystości (84%), jak również wyżej wspomniane zebrania grupowe i rozmowy indywidualne (82,7%) oraz zajęcia otwarte (18,4%). Wielu spośród rodziców ceni konsultacje ze specjalistami (logopeda, pedagog) – 56%. Niektórzy dostrzegają ważną rolę wspólnego udziału we Mszy Świętej i dniach skupienia dla rodzin.

Ciekawych spostrzeżeń dostarcza kwestia uczestnictwa rodziców w zebraniach ogólnych odbywających się w przedszkolu.  Około 40% potwierdza regularny udział we wszystkich tego typu spotkaniach. 9,2%  osób uczestniczy w zebraniach okazjonalnie, natomiast 25,3% bywa na nich „często”. Częstotliwość spotkań ogólnych w przedszkolu jest zdaniem rodziców wystarczająca. Powyższą tezę potwierdziło 85% ankietowanych.          Tylko 15% ankietowanych uważa, że zebrań jest za mało.                                                                  Podczas zebrań ogólnych największa ilość przekazywanych informacji dotyczy spraw organizacyjnych (86,2% wskazań) oraz informacji związanych z funkcjonowaniem grupy (72,4% wskazań). Tematami często zauważalnymi są: informacje o programach (56,3% i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych (62%), jak również porady wychowawcze (42,5).                                                     

Według opinii rodziców zebrania ogólne są dobrze przygotowane i kompetentnie prowadzone-reasumując spełniają ich oczekiwania (92% wskazań). Niektórzy (4,6%) nie mają w tej kwestii własnego zdania. Spotkania indywidualne także stanowią ważny projekt w relacjach między placówką a rodzicami. Udział w takich spotkaniach potwierdziło 84% badanych. Brak indywidualnego kontaktu z nauczycielem zadeklarowało 12,6% rodziców. Najczęściej rozmowy indywidualne przeprowadzane są z wychowawczynią (86,2%),  rzadziej z pedagogiem (52%) oraz z logopeda (25,2%) i dyrektorem przedszkola (26,4%). Spotkania indywidualne cieszą się dużą popularnością. Spośród osób deklarujących udział w takich spotkaniach, większość korzysta z tej okazji zawsze gdy jest taka możliwość (55,2%), oraz z własnej inicjatywy (47,1%).  21,8% ankietowanych korzysta z takich spotkań, tylko wtedy, gdy są wzywani przez wychowawcę grupy. Tematyka indywidualnych spotkań jest zróżnicowana. Najczęściej poruszane zagadnienia dotyczą informacji o osiągnięciach dziecka (85% wskazań), lecz również o problemach dziecka (71,3%)- przekazywane przez specjalistów (pedagoga, logopedę).

Formy współpracy rodziców z przedszkolem są różnorodne. Wielobiegunowość form współpracy można podzielić na kilka płaszczyzn;

a. Udział w uroczystościach grupy.

Zdecydowana większość ankietowanych (77%) bardzo chętnie uczestniczy w uroczystych spotkaniach. 21,8 – raczej chętnie.

b. Udział w uroczystościach przedszkola.

W tym przypadku odsetek osób silnie zaangażowanych w przygotowanie i zorganizowanie uroczystości o „nieco większym zasięgu” jest nieznacznie mniejszy i stanowi około 67,8% osób badanych.

„Raczej chętnie” angażuje się w tego typu przedsięwzięcie 26,4% rodziców.

c. Praca społeczna na rzecz grupy lub przedszkola.

Z zadowoleniem można przyjąć aktywność rodziców w tym obszarze działań. Około 78% z nich deklaruje chęć pomocy- każdy na miarę swoich możliwości. Przeciwną postawę prezentuje 11,5% osób dorosłych uczestniczących w ankiecie.

d. Wspieranie finansowe przedszkola.

Temat bardzo ważny, lecz mogący wzbudzać wiele kontrowersji. Deklaracje osób wypełniających ankietę mogą jednak nastrajać optymistycznie. 67% rodziców zapewnia o swym wsparciu w tym zakresie. 11,5% ankietowanych niechętnie mierzy się z tym problemem.

e. Opieka w czasie wycieczek grup.

W tej dziedzinie współpracy rozbieżność postaw rodziców jest największa. Najliczniejszą grupę stanowią osoby, które chętnie lecz bez entuzjazmu służą swą pomocą podczas zajęć przedszkolnych prowadzonych „w terenie” (60% wskazań). Drugą co do liczebności grupą są osoby niechętne wobec propozycji pomocy w formie opieki podczas wycieczek (23%).

Na zakończenie warto podkreślić, iż około 92% rodziców pozytywnie ocenia swoją współpracę z przedszkolem. Pozostałe uwagi i propozycje dotyczące współpracy z przedszkolem nie wyszczególnione w ankiecie zasugerowało około 8% badanych rodziców.

 

ANALIZA WYWIADU Z LOGOPEDĄ

            W dniu 28.01.2014r. przeprowadzono wywiad z logopedą przedszkola -  panią Kingą Nagler. Na pytanie o częstotliwość kontaktów rodziców z logopedą (jeśli chodzi o grupę - „Dzwoneczki”, „Słoneczka” – 5 i 6 –latki) p. Kinga stwierdza, iż zależy to indywidualnie od rodzica. Nie zawsze rodzice dzieci bardzo słabych wykazują chęć kontaktu, zeszyty ćwiczeń również przynoszą sporadycznie, ale zdarzają się rodzice bardzo troskliwi, zainteresowani kontaktem, wówczas zaprasza ich na zajęcia, szczególnie wtedy gdy uczy dzieci nowych, trudnych ćwiczeń. Największa częstotliwość spotkań ( 1-2x w miesiącu) przypada na początek roku. Najmniejsza w okresie świąt, uroczystości (zima). Jest grupa rodziców, którzy przy każdym spotkaniu w przedszkolu nawet przypadkowym, interesują się postępami dziecka -pilnują, aby przynosiło zeszyt, uczestniczą na zajęciach (mniej więcej połowa grupy). Jeśli chodzi o grupę „Motylki” (4-5-latki)- zawsze zachęca rodziców do udziału w zajęciach. Nie udało jej się jednak zorganizować wielu takich spotkań ( dwóch rodziców po jednym razie).
Natomiast na pytanie „Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się do Pani rodzice?”, pani logopeda odpowiedziała, iż zgłaszają się do niej rodzice, którzy mają problem ze zmotywowaniem dziecka do pracy w domu, usprawiedliwiając się brakiem czasu. Rodzice czasami chcieliby, aby po wywołaniu głoski dziecko pilnowało się już w każdej sytuacji

 (pani Kinga tłumaczy, że automatyzacja głosem to proces), niektórzy twierdzą, że nie mają autorytetu u dziecka i że dziecko najchętniej ćwiczy z nią. „Pytają o przyczyny zaburzeń mowy”- dodaje.
Na pytanie „Czy udziela Pani rodzicom pomocy w każdej sytuacji, w której się do Pani  zwracają?” – pani Kinga odpowiedziała, że zawsze chętnie tłumaczy ćwiczenia zapisane do zeszytu, prezentuje je przed lustrem, zachęca do wykonywania ich przy niej. Wyjaśnia, jakie mogą być przyczyny zaburzeń i jak pracować efektywnie z dzieckiem w domu. Ewentualnie jakie dodatkowe problemy ( rzutujące na wymowę) dostrzega (skrócone wędzidełko, wada zgryzu, dekoncentracja itp.).  Dotyczy to wszystkich grup, z którymi p. Kinga pracuje na terenie placówki.

Jeśli natomiast chodzi o pytanie „ Czy jest pani zadowolona ze współpracy z rodzicami?”, pani logopeda stwierdziła, że nie zawsze. Często rodzice dzieci bardzo słabych nie wykazują dostatecznego zainteresowania terapią. Z wypowiedzi dzieci domyśla się, że nie utrwalają często ćwiczeń w domu. Zapominają również o zeszytach. Pani Kinga uważa, że rodzice zakładają, że wystarczą ćwiczenia w przedszkolu, nie dostrzegają też często ( mimo tłumaczenia ) jak słabe jest dziecko i jakie mogą być tego konsekwencje . W domu nie chcą „męczyć” dziecka i zbyt często mu ustępują.

 

ANALIZA WYWIADU Z DYREKTOR PRZEDSZKOLA

W dniu 16.01.2014r. przeprowadzono wywiad z dyrektorem przedszkola siostrą Olgą Szymańską.

Z przeprowadzonego wywiadu wynika, iż dyrektor przedszkola, oprócz stałych godzin przeznaczonych na kontakt z rodzicami, jest również dyspozycyjna w ciągu całego dnia (tygodnia).

Zagadnieniami, które najczęściej są poruszane podczas rozmów rodziców z dyrektorem są:

-kwestie wychowawcze dzieci

-problemy materialne rodziców

-sytuacje problematyczne istniejące na płaszczyźnie „rodzic-nauczyciel”

Dyrektor przedszkola w ramach swych kompetencji chętnie udziela porad rodzicom znajdującym się w sytuacji problemowej.

Według opinii dyrektor przedszkola rodzice niechętnie angażują się w życie przedszkola. Siostra zauważa, że jedynie niewielka grupa bierze czynny udział zarówno w przygotowaniach  różnorodnych imprez wychowawczych (kulturalnych, rozrywkowych), jak również aktywnie uczestniczy podczas prac fizycznych na rzecz przedszkola.

Siostra dyrektor wyraża swoje „średnie” zadowolenie z całościowego programu kontaktów z rodzicami. Opinię powyższą argumentuje faktem, iż w życie przedszkola angażują się tylko poproszeni przez wychowawców i dyrektora rodzice i jest ich niewielu.

Współpraca z rodzicami przynosi placówce, zdaniem siostry dyrektor następujące korzyści:

 

- większe zadowolenie rodziców i dzieci

- „odciążenie” nauczycieli w niektórych  sprawach.

Przedszkole w zakresie współpracy z rodzicami proponuje następujące formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli:

- rady szkoleniowe „Współpraca z rodzicami” 

- warsztaty interpersonalne

- szkolenia w zakresie „rodzice są partnerami przedszkola” .

 

WNIOSKI I REKOMENDACJE 

Nauczycielki w swojej pracy dbają o to, aby rodzice byli na bieżąco informowani o wszelkich sprawach dotyczących przedszkola oraz o zachowaniu i postępach swoich wychowanków. W tym celu wykorzystują różne formy kontaktów: zebrania organizacyjne i grupowe, kontakty ze specjalistami (pedagog, logopeda), kontakty indywidualne, kącik dla rodziców, zajęcia otwarte, uroczystości grupowe i przedszkolne, wycieczki.

Z analizy list obecności wynika, że podczas zebrań grupowych , uroczystości, zajęć otwartych które odbyły się na terenie przedszkola frekwencja rodziców nigdy nie była 100 %.

Najbardziej satysfakcjonującą dla rodziców formą współpracy są uroczystości grupowe, zebrania oraz rozmowy indywidualne.

Analiza zebranych informacji prowadzi do wniosku że przedszkole współpracuje z rodzicami w różnych obszarach, pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Rodzice mają możliwość włączania się w różne działania przedszkola i współdecydowania o podejmowanych w przedszkolu decyzjach. Wiele działań realizowanych w placówce ma na celu wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci. Rodzice są zachęcani do dzielenia się opiniami na temat pracy przedszkola i korzystają z tej możliwości. Wśród wielu dowodów, wymienionych przez rodziców i nauczycieli można wskazać: możliwość wyrażania swojego zdania podczas indywidualnych rozmów z nauczycielami w ramach wyznaczonych godzin spotkań oraz poza nimi , na zebraniach organizowanych przez wychowawców, jak również przy okazji uroczystości i imprez przedszkolnych i grupowych.

Rodzice mają wpływ na działania dydaktyczne, wychowawcze i organizacyjne przedszkola, a wyrażane przez nich opinie są uwzględniane. Ponadto opiniują działania przedszkola

( kalendarz imprez, podział środków z funduszu Rady Rodziców). Raczej chętnie też uczestniczą w podejmowanych działaniach - wspólnie przygotowują i udzielają się w imprezach i uroczystościach przedszkolnych i grupowych, zajęciach otwartych, wycieczkach poza teren przedszkola, pracach społecznych na rzecz grupy i przedszkola.

Przedszkole podejmuje różne działania w celu wspierania rodziców w wychowaniu dzieci:

- zebrania grupowe informacyjne i organizacyjne w zależności od potrzeb

- służenie radą przez wychowawców w sytuacjach problemowych,

- wskazywanie możliwości uzyskania pomocy w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej                                                              - opieka logopedyczna

- organizowanie zebrań dla rodziców z udziałem specjalistów

- informacje i artykuły na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej przedszkola.

 

Kierunki działań w trosce o polepszenie współpracy z rodzicami:

 

 

- podjęcie działań mających na celu uświadomienie rodzicom konieczności częstszych kontaktów indywidualnych z nauczycielem,

- większy udział rodziców w spotkaniach ze specjalistami –z psychologiem, pedagogiem, logopedą

- stwarzanie sytuacji do angażowania się rodziców w działalność na rzecz grupy i przedszkola, a co za tym idzie w sprawy na rzecz dzieci (pomoc w organizacji uroczystości grupowych oraz ogólnych, imprez okolicznościowych).

  

  1. V.              ZAŁĄCZNIKI

ARKUSZ WYWIADU Z DYREKTOREM

 

DYSPOZYCJE DO WYWIADU:

 

  1. Czy rodzice kontaktują się z Panią?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się rodzice?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Czy udziela Pani rodzicom pomocy w każdej sytuacji, z którą się zwracają?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Jeśli tak to jakiego rodzaju jest to pomoc? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Czy według Pani rodzice angażują się we współpracę z przedszkolem?

……………………………………………………………………………………

Jeżeli tak to w jaki sposób? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Czy jest Pani zadowolona ze współpracy z rodzicami?

...............................................................................................................................................................................................................................................................

Jeżeli tak to dlaczego?

.................................................................................................................................

Jeżeli nie to dlaczego?

……………………………………………………………………………………

  1. Jakie efekty dla przedszkola przynosi współpraca z rodzicami?

................................................................................................................................................................................................................................................................

     7. Jakie formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli z zakresu współpracy

     z rodzicami proponuje placówka?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Wywiad przeprowadziła:

Data:

 

ARKUSZ WYWIADU Z LOGOPEDĄ

 

DYSPOZYCJE DO WYWIADU:

 

1. Jak często rodzice kontaktują się z Panią?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się do Pani rodzice?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. Czy udziela Pani rodzicom pomocy w każdej sytuacji, w której się do Pani zwracają?

…………………………………………………………………………………………

Jeśli tak to jakiego rodzaju jest to pomoc?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Czy jest Pani zadowolona ze współpracy z rodzicami?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Jeżeli tak to dlaczego?

…………………………………………………………………………………………

Jeżeli nie to dlaczego?

…………………………………………………………………………………………

 

 

 

Wywiad przeprowadziła:

Data:

 

ANKIETA DLA RODZICÓW

 

 

Szanowni Państwo !

Chcąc doskonalić współpracę przedszkola z rodzicami, kierujemy do Państwa tę ankietę i uprzejmie prosimy o jej wypełnienie. Celem badań jest analiza działań nauczycieli w zakresie włączania rodziców w działalność przedszkola.

Mamy nadzieję, iż zebrany materiał pozwoli nam na wykorzystanie ciekawych pomysłów i propozycji, które w przyszłości przyczynią się do jeszcze sprawniejszej współpracy przedszkola i rodziców dla dobra naszych podopiecznych.

Dziękujemy za wypełnienie ankiety.

 

 

1. Czy Pana/pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu przedszkola?

a) zdecydowanie tak

b) raczej tak

c) raczej nie

d) zdecydowanie nie

 

2. W jaki sposób nauczyciele uzyskują od Pana/Pani informacje na temat współpracy? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

a) dają do wypełnienia ankietę

b) poprzez rozmowę podczas zebrań ogólnych

c) podczas rozmów indywidualnych

d) w inny sposób (jak?)……………………………………………………………

 

3. Z jakich form współpracy z przedszkolem może Pan/Pani korzystać? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

a) zebrania grupowe

b) zajęcia otwarte

c) uroczystości

d) rozmowy indywidualne

e) kącik dla rodziców

f) konsultacje ze specjalistami pracującymi w przedszkolu (logopeda, pedagog)

g) inne (jakie?)……………………………………………………………………...

 

4. Czy uczestniczy Pan/Pani w zebraniach ogólnych w przedszkolu?

a) zawsze

b) często

c) czasami

d) nigdy

 

5. Częstotliwość spotkań ogólnych jest Pana/Pani zdaniem :

a) za duża

b) wystarczająca

c) za mała

 

6. Jakie informacje uzyskuje Pan/Pani podczas zebrań ogólnych?

a) sprawy organizacyjne

b) ogólne informacje o funkcjonowaniu grupy

c) porady wychowawcze dotyczące grupy

d) informacje o programach (podstawa programowa, zatwierdzone programy)

e) informacje o zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych

f) inne (jakie?)…………………………………………………………………..

 

7. Czy zebrania ogólne spełniają Pana/Pani oczekiwania?

a) tak

b) nie

c) nie mam zdania

 

8. Czy uczestniczy Pan/Pani w spotkaniach indywidualnych organizowanych przez przedszkole?

a) tak

b) nie

 

9. Jeśli tak, to z kim się Pan/Pani kontaktuje?

a) z wychowawcą

b) z pedagogiem

c) z dyrektorem przedszkola

d) z logopedą

 

10.W jakich sytuacjach uczestniczy Pan/Pani w takich spotkaniach?

a) zawsze gdy jest taka możliwość

b) tylko, gdy jestem wzywany(a) przez wychowawcę grupy

c) z własnej inicjatywy (np. : gdy potrzebuję pomocy)

 

11.Co jest tematem indywidualnych spotkań organizowanych przez

przedszkole?

(można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

 

a) przekazanie informacji o osiągnięciach dziecka

b) przekazanie informacji o problemach dziecka (skierowanie do specjalistów: logopedy, pedagoga)

 

c) inne (jakie?) …………………………………………………………………

 

12. W jaki sposób Pan/Pani współpracują z przedszkolem?

 

 

Bardzo chętnie

Raczej

 chętnie

Raczej niechętnie

Bardzo niechętnie

a)udział w uroczystościach grupy

 

 

 

 

b)udział w uroczystościach przedszkola

 

 

 

 

c)praca społeczna na rzecz grupy lub przedszkola

 

 

 

 

d)wspieranie finansowe przedszkola

 

 

 

 

e)opieka w czasie wycieczek grupy

 

 

 

 

 

 

13.Jak Pan/Pani oceniają swoja współpracę z przedszkolem?

a) bardzo dobrze

b) raczej dobrze

c) raczej źle

d) bardzo źle

 

14. Inne uwagi i propozycje dotyczące współpracy z przedszkolem:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


ANKIETA DLA NAUCZYCIELI

 

Niniejsza ankieta została przygotowana przez zespół nauczycieli Przedszkola Sióstr Nazaretanek w Kaliszu.

Celem badań jest analiza działań nauczycieli w zakresie włączania rodziców w działalność przedszkola.

Zebrany materiał pozwoli nam na wykorzystanie pomysłów i propozycji, które w przyszłości przyczynią się do jeszcze sprawniejszej współpracy przedszkola i rodziców dla dobra naszych wychowanków.

Dziękujemy za wypełnienie ankiety.

 

1.Czy rozpoznaje Pani potrzeby rodziców w zakresie współpracy z przedszkolem?

a) zdecydowanie tak

b) raczej tak

c) raczej nie

d) zdecydowanie nie

 

2.Jeśli tak, to w jaki sposób uzyskuje Pani informacje na temat tych potrzeb? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

a) przeprowadzam ankietę dla rodziców

b) indywidualnie rozmawiam z rodzicami

c) wykorzystuję informacje uzyskane pośrednio przez dzieci

d) w inny sposób (jaki?)……………………………………………………….

 

3.Czy Przedszkole opracowuje plan współpracy z rodzicami?

 

tak                                                                                                     nie

 

4.Jeśli tak, to które zdiagnozowane potrzeby rodziców uwzględniane są  w tym planie?

a) wszystkie zgłaszane

b) możliwe do realizacji

c) nie uwzględnia się potrzeb rodziców

 

5.Jakie czynniki bierzecie Państwo pod uwagę przy opracowywaniu planu współpracy z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

a)     kalendarz imprez przedszkolnych

b)     aktualne problemy dydaktyczne i wychowawcze

c)     zadania na rzecz integracji przedszkola ze środowiskiem

d)     inne (jakie?) …………………………………………………………

 

6.Jakie formy współpracy proponuje Pani rodzicom? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

a) zebrania grupowe

b) spotkania indywidualne

c) konsultacje indywidualne w ustalone dni miesiąca

d) zajęcia otwarte

e) spotkania okolicznościowe (Dzień Matki, Spotkanie Opłatkowe)

f) inne (jakie?)…………………………………………………………………

 

7.Jakie tematy poruszane są podczas Pani zebrania grupowego z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

a) sprawy organizacyjne

b) informacje o realizowanych programach (podstawa programowa wychowania przedszkolnego, program zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną)

c) informacje o osiągnięciach dzieci

d) informacje o problemach wychowawczych (skierowanie do specjalistów: logopedy, psychologa)

e) informacje o funkcjonowaniu grupy

f) informacje o zamierzeniach wychowawczo- dydaktycznych

g) inne problemy (jakie?) ……………………………………………………

 

8.Jak często organizuje Pani spotkania indywidualne z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

a) raz w miesiącu

b) w miarę potrzeb – na wniosek rodzica

c) w miarę potrzeb – na wniosek nauczyciela

d) nie organizuję

 

9. Co jest tematem indywidualnych spotkań z rodzicami?

(można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)

a) przekazanie informacji o osiągnięciach dziecka

b) przekazanie informacji o problemach dziecka (skierowanie do specjalistów: logopedy, psychologa)

c) inne (jakie?) …………………………………………………………………

 

10. Jak ocenia Pani zaangażowanie rodziców w pracę przedszkola?

a) bardzo dobrze 

b) raczej dobrze

c) raczej źle

d) bardzo źle

 

 

11. W jakie formy współpracy rodzice się angażują?

 

 

Bardzo chętnie

Raczej chętnie

Raczej niechętnie

Bardzo niechętnie

a)udział w uroczystościach grupowych

 

 

 

 

b)udział w uroczystościach przedszkolnych

 

 

 

 

c)praca społeczna na rzecz grupy lub przedszkola

 

 

 

 

d)wspieranie finansowe przedszkola

 

 

 

 

e)opieka w czasie wycieczek grupowych

 

 

 

 

 

 

12. Jak Pani ocenia swoją współpracę z rodzicami ?

a) bardzo dobrze

b) raczej dobrze

c) raczej źle

d) bardzo źle

 

13. Jakie formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli z zakresu współpracy z rodzicami proponuje placówka?

a) szkolenia

b) rady szkoleniowe (w placówce)

c) kursy

d) inne (jakie?)…………

 

14.Czy proponowane formy doskonalenia w zakresie współpracy z rodzicami uważa Pan/i za wystarczające ?

a) tak

b) nie

 

 


 

Zapraszamy Rodziców dzieci 3 letnich przyjętych do przedszkola na rok szkolny 2014/2015 na spotkanie  z wychowawczyniami 29.08. (piątek) o godz.17.00 do przedszkola.

 

 


 

RAPORT Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

w Publicznym Przedszkolu Sióstr Nazaretanek w Kaliszu 

Temat innowacji: „Rodzice – dzieciom; dzieci - rodzicom ”

Innowacja pedagogiczna autorstwa Ewy Chmielewskiej, Marioli Aleksandrzak i Moniki Wieczorek została zarejestrowana pod nr WRE.5361.2.188.2014 przez Kuratorium Oświaty w Poznaniu.

Podstawa prawna - Rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. (Dz. U. z dnia 26 sierpnia 2011 r.)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r.w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.

Zakres innowacji: Innowacja obejmowała godziny zajęć wychowania przedszkolnego oraz wspólne działania z rodzicami, wyjazdy do zakładów pracy.

Innowacja została zrealizowana na zajęciach wychowania przedszkolnego w oparciu o program Razem w przedszkolu.  

Innowacją zostały objęte dzieci z grupy 5 – latków oraz rodzice wszystkich przedszkolaków.

Czas realizacji innowacji od 5. 05. 2014 r. do 31. 08. 2014 r.

Cel : Kształtowanie postaw otwartości dzieci i rodziców poprzez rozbudzanie zainteresowań środowiskiem społecznym oraz integracja i zaangażowanie rodziców w życie przedszkola.

Mocne strony programu innowacji:

- poprzez wdrożenie innowacji dzieci stały się bardziej otwarte;

- wzrosła motywacja rodziców do działań na rzecz rozwoju dziecka w przedszkolu;

- nastąpiła integracja dzieci z rodzicami i społecznością przedszkola

- nastąpił przyrost podstawowych umiejętności społecznych: dzielenie się, dziękowanie; dzieci przynosiły swoje zabawki do zabawy dla całej grupy, dzieci na zakończenie „ Tygodnia bohatera” dziękowały rodzicom swoimi występami  za cały rok, wykonały medale i wręczyły rodzicom,

- wzajemne słuchanie, przedstawianie się, prezentowanie : prezentacja zdjęć dotyczących swojej rodziny, moje ulubione zabawki – pobawmy się wspólnie, dziecko przynosiło z domu swoje ulubione zabawki i wszystkie dzieci mogły się bawić, na koniec tygodnia dziecko będące bohaterem otrzymywało dyplom bohatera - spowodowały wzrost umiejętności społeczne

- rodzice podjęli inicjatywy na rzecz rozwoju własnego dziecka w przedszkolu, zaangażowali się w przygotowaniu zajęć dla całej grupy, były to zajęcia plastyczne :np.: maski karnawałowe, korale z makaronu kolorowego, składanie samochodów lub koników, ozdabianie balonów, sklejanie zwierzątek z gotowych elementów, ozdabianie kwiatków wstążkami, przygotowanie sałatki owocowej,   dydaktyczne z języka angielskiego, wyjazdy lub wyjścia do zakładów pracy, do domu, prezentacja w przedszkolu swojego zawodu, czytanie dzieciom bajek i rysowanie wybranej treści bajki,

- dzieci poznały miejsca pracy rodziców;

- rodzice zaangażowali się w promowanie zdrowego stylu życia, pogadanki prowadzone przez rodziców;

- rodzice wykorzystali swoje zdolności aktorskie na rzecz wspomagania rozwoju emocjonalnego i kulturalnego dzieci, przez przygotowanie i granie bajki na festynie

- poprzez wspólne przygotowanie bajki i festynu rodzice bardziej poznali sie nawzajem i nastąpiła duża integracja pomiędzy rodzicami oraz rodzicami i przedszkolem, rodzice wyrazili chęć grania bajki w następnym roku

- rodzice i dzieci uczestniczące w „Tygodniu Bohatera” byli zadowoleni z takiej formy działania, i chcieliby, aby w przyszłym roku była kontynuacja;

- rodzice byli czynnie zaangażowani w przygotowanie festynu i bardzo zadowoleni z atrakcji zorganizowanych dla dzieci,

Słabe strony programu innowacji:

 Nie wszystkie rodziny z przedszkola były zaangażowane w przygotowanie i czynny udział w festynie, w przedstawieniu.

Wnioski 

Program innowacji pedagogicznej pod hasłem „Rodzice – dzieciom; dzieci - rodzicom ” może być nadal realizowany w przedszkolu.

Wszystkie działania zawarte w harmonogramie innowacji zostały zrealizowane.

 

 

 


Co nas czeka w czerwcu:

 

                 03.06. (wtorek) - zdjęcia dla dzieci z grupy 6 latków do tablo

                 04.06. (środa) - dzieci z grupy 5 latków jadą na wycieczkę do Wrocławia - ZOO, a dzieci z grupy Motylków do Górecznika

                 06.06. (piątek) dzień Mamy i Taty w grupie 4 latków

                 11.06. (środa) wyjazd 3 latków na wycieczkę do Górecznika

                 16.06. (poniedziałek) wyjazd na wycieczkę do Wrocławia - ZOO dzieci z grupy 4 latków

                 17.06. (wtorek) dzieci 3 letnie wychodzą do pijalni czekolady na "czekoladowe zajęcia" na godz. 10.00

                 23.06. (poniedziałek) wyjazd 6 latków na wycieczkę do Torunia

                 25.06. (środa) kolejne spotkanie z muzyką godz. 10.10

                 25.06 (środa) Uroczysta Msza święta na zakończenie roku szkolnego o godz. 16.00

                 27.06. (piątek) uroczyste zakończenie "0" o godz. 14.30

 

 

 

Co nas czeka w maju:

 

                 07.05. (środa) teatrzyk Pomarańczowy Cylinder i teatrzyk pt.: Superbohaterowie i Profesorek Wodorek" godz. 10.45

                 15.05. (czwartek) Festiwal Tańca i Piosenki Ludowej PYZA godz. 13.00

                 20.05. (wtorek) teatrzyk pt.: "Żywa woda" godz. 13.15 (wtorek) - teatrzyk Białegostoku Kama

                 22.05. (czwartek) teatrzyk pt.: "Złoty promyczek" godz. 12.30 - teatr kaliski

                 28.05. (środa) godz. 11.00 kolejne spotkanie z muzyką

                 30.05. (piątek) Warsztaty Biblijne

                 31.05. - WIELKIE RODZINNE ŚWIĘTOWANIE - bajka, grilowanie i inne atrakcje

 

 

 

 

Co nas czeka w kwietniu:

 

 

 

                 04.04. (piątek) odwiedzi nas pan Policjant, który będzie mówił o bezpieczeństwie, godz. 10.00

 

                 09.04. (środa) przegląd Małego Artysty - tańczy zespół taneczny w CKiS o godz. 17.00

 

                 10.04. (czwartek) wycieczka 5 i 6 latków do Orlego Stawu

 

                 11.04. (piątek) wycieczka 5 latków do Gołuchowa

 

                 14.04. ( poniedziałek) teatrzyk "Wiosna u Kubusia" - ArtRe godz. 9.30

 

                 16.04. ŚWIĘCONKA

 

20-21.04. UROCZYSTOŚĆ ZMARTWYCHWSTANIA

 

                 28.04. (poniedziałek) kolejne spotkanie z muzyką godz. 10.10

 

                 29.04. (wtorek) od godz. 9.00 konkurs piosenki przedszkolnej MDK

 

 



Co nas czeka w marcu: 

                   08.03. (sobota) wielkopostne skupienie dla Rodzin 

                   10.03. (poniedziałek) zebranie dla Rodziców z grupy 3 i 4 latków 

                   11.03. (wtorek) zebranie dla Rodziców z grupy 5 i 6 latków 

                   12.03. (środa) dzieci z grupy 4, 5, 6 latków do CKiS na bajkę Czerwony kapturek na godz. 9.30 

                   13.03. (czwartek) bajka pt. Wróżka Malwinka i jej przygód rad kilka o godz. 12.30 

                   14.03. (piątek) będą robione dzieciom zdjęcia do kartek wielkanocnych 

                   19.03. (środa) UROCZYSTOŚĆ ŚW. JÓZEFA - święto patronalne przedszkola 

                   20.03. (czwartek) o godz. 10.00 zapraszamy Rodziców na przedszkolną mszę św. w Bazylice św. Józefa

                   21.03. (piątek) o godz. 9.00 bajka Jaś i Małgosia - Teatr Kaliski 

                   24.03. (poniedziałek) grupa 5 latków wybiera się do Pleszewa do Muzeum Piekarnictwa

                   26.03.(środa) spotkanie z muzyką cd. godz. 11.00

                   28.03. (piątek) pokaz planetarium Dzień Pana Astronoma od godz. 8.30 dla wszystkich grup 

 

Co nas czeka w lutym:

 

 

 

                03.02. - 14.02. - Ferie zimowe - przedszkole czynne

 

                12.02. (środa) - do przedszkola przyjdzie na godz. 9.30 Straż Miejska z pogadanką na temat bezpieczeństwa

 

                18.02. (wtorek) - szkolenie dla dzieci z zakresu pierwszej pomocy:

 

- 4 latki od godz. 9.00 do 11.00

 

- 5 latki od godz. 12.00 do 14.00

 

                19.02. (środa) - bajka - teatrzyk pt.: Akademia fotografii Pana Kleksa

 

                25.02. (wtorek) szkolenie z zakresu pierwszej pomocy ciąg dalszy dla grupy 6 latków od 9.00 do 11.00 (grupa 3 latków będzie miała takie szkolenie we wrześniu)

 

                28.02. (piątek) - Warsztaty Biblijne o tematyce Przypowieść o uczcie niebieskiej prowadzone przez Jasia Pociechę



Co nas czeka w styczniu:

 

                 03.01. 2014 (piątek) - opłatek w grupie 5 i 6 latków

                 08.01. (środa) - opłatek w grupie 3 i 4 latków

                 14.01. (wtorek) godz.12.30 bajka pt.: Koziołek Pacanołek - Teatr DUO

                 20.01. ( poniedziałek) - spotkanie z muzyką o godz. 11 .00

                 23.01. (czwartek) o godz. 17.15 JASEŁKA w sali PWSZ przy ul. Nowy Świat, zapraszamy szczególnie wszystkie Babcie i Dziadków

                 27.01. (poniedziałek) bajka interaktywna Skrzynia skarbów w dwóch grupach:

            - godz. 10.30 - 3 i 4 latki

            - godz. 12.00 - 5 i 6 latki

                 28.01. (wtorek) - BAL PRZEBIERAŃCÓW 



Co nas czeka w grudniu:

 

                   02.12. (poniedziałek) - dzieci z grupy 4 i 6 latków idą do CKiS na przedstawienie pt.: Zimowa frywolitka na godz. 9.00 

                   04.12. (środa) godz. 9.00 bajka pt.: Zimowa opowieść 

 

                   03.12. (wtorek) godz. 16.00 Msza św. Adwentowa z losowaniem lampionów

                   06.12. (piątek) 

UROCZYSTOŚĆ ŚW. MIKOŁAJA 

                   06.12. (piątek) dzieci z grupy 5 i 6 latków jadą do Teatru Muzycznego do Poznania na przedstawienie pt.: Bajkowo i filmowo na godz. 12.15 

                   11.12. (środa) godz. 11.00 - spotkanie z muzyką 

                   19.12. (czwartek) od godz. 13.00 w naszym przedszkolu odbywać się będzie kolejny już Festiwal piosenki świątecznej dla wszystkich dzieci z kaliskich przedszkoli 

 

                   16.12. (poniedziałek) od godz. 9.00 w każdej grupie odbędzie się spotkanie edukacyjne Z przyrodą za pan brat, prowadzone przez ZOO z Borysewa


                   20.12. (piątek) - dzień Wigilijny dla dzieci w naszym przedszkolu 

25 - 26. 12. 2013 r. 

UROCZYSTOŚĆ BOŻEGO NARODZENIA



 

Co nas czeka we listopadzie:

 

 

               05.11. (wtorek) - dzieci z grupy 5 i 6 latków wybierają się na koncert do kaliskiej szkoły muzycznej

               06.11. (środa) - Warsztaty Biblijne o tematyce: Objawienia Matki Bożej, prowadzone przez Jasia Pociechę

               19.11. (wtorek) dzieci z grupy 5 latków jadą do fabryki bombek do Koźmina Wlkp. na godz. 12.00

               22.11. ( piątek) - teatr Art-Re - bajka pt. Złota rybka

               27.11. (środa) godz. 10.00 - spotkanie z muzyką

               29.11. (piątek) godz. 9.00 - teatrzyk w CKiS Misja Mikołaj o poszukiwaniu św. Mikołaja - Motylki